Friday, December 17, 2010

gembira

mengandung merupakan pengalaman yg sungguh menggembirakan, yg tak akan pernah ako lupakan..w/pun perit menahan segala mcm sakit tetapi tetap menyeronokkan bila merasa anak sendiri bergerak didalam rahim..semakin nakal nampaknya bb mama nie..semakin hari semakin aktif..sekarang usia kandung dah hampir 8 bulan..hanya menghitung hari untuk ako benar2 bergelar seorg ibu..selepas ini masa ako akan semakin kurang, masa untuk rehat pon akan semakin kurang..mana dengan keje, kemas rumah, jaga anak, jaga suami, jaga mak mertua dan adik ipar dan lain2 lg..patutlah syurga itu Allah letakkan di bawah kaki si ibu kerana pengorbanan yg mmg tidak dinafikan terlalu byk dan besar..ako benar2 berharap agar anak ini akan menjadi seorang manusia yg berguna pada Allah, agama Islam, ibu bapa, bangsa dan negara..

sejak mengandung ini juga ako ditatang bagai minyak yg penuh oleh suami..ntahlah...sayang sgt pd ako atau pd bb dlm kandungan..xpe lar..janji dia syg..kalo x sayang nanti dah jadi cite lain plak kan? cuma sejak akhir2 nie ako terlalu letih dan kadangkala rasa seperti x boleh nak bangun langsung..hari2 balik kerja lambat dan akhirnya bila sampai rumah? kabushhhhhh!!! tertdo..:)) kerana terlalu penat..

semakin perut membesar, semakin berdebar menantikan kehadiran yg tersayang, org baru dalam keluarga..mcmmanalah agaknya kehidupan ako nanti bila dah ada anak..tp aim ako sekarang nie, sebaik sahaja ako habis pantang, ako akan terus cari kerja baru..ako rasa ako dh tak boleh keje mcm nie lg dah..agaknya dah sampai ke satu tahap ako dh merasa bosan agaknya..hahahahahahahhaa....

anyway, pape pon satu2 lah dulu...lepaskan yg satu baru mencari yg satu lg...ako berdoa semoga apa yg ako impikan dan yg ako harapkan akan tercapai..amin!!!!!!!

Sama2 lah kita.....

disini ako nak berkongsi kesedihan seorang kawan yg baru sahaja berkahwin tetapi sudah susah hidupnya yg membuatkan ako rasa bersyukur dengan apa yg ako ada sekarang. Suami yang penyayang w/pun kekdg menyakitkan hati jugak dan keluarga yg membantu w/pun hubungan tidaklah terlalu rapat..ako boleh katakan kawanku itu sebagai si A dan suaminya sebagai si B...

si A suatu masa dahulu pernah bercinta dengan si B dr zaman sekolah..hubungan mereka on and off dan ada psg surut. jadi tak kisah lah bila hubungan mereka putus, masing2 telah mempunyai teman baru...si B disekolah mmg terdiri dr golongan atau kumpulan bebudak lelaki yg nakal...kaki lepak, kacau perempuan dan mcm2 lg...kita tinggalkan yg lama dan sejarah itu dan berbalik pd kisah sekarang..tak silap ako mereka sekarang nie telah pon berkahwin hampir setahun...dan dalam setahun inilah si A hidup dengan penuh ketakutan dan tension...

dr mula berkahwin si B telah mula tunjuk belang...kerana mereka nie berjauhan, si A diselatan dan si B diutara..si A selalu sahaja menghubungi si B kerana sbg isteri tentulah timbul kerinduan dihatinya tatkala si B jauh disana..tetapi sayangnya si B melayannya endah x endah seperti si A ini tidak membawa apa2 erti didalam hidupnya...si B juga pd masa yg sama berhubungan dengan ramai perempuan lain dgn pengetahuan si A. si A telah cuba untuk menasihati si B supaya meninggalkan semua kelakuan buruk dan menjalani kehidupan mereka dengan buku baru..tetapi sayangnya si B menuduh si A yg memulakan dulu sedangkan si A telah lama meninggalkan dunia lamanya dengan harapan untuk menjadi seorg isteri yg baik terhadap si B...si B juga sanggup mengatakan jatuh talak jika si A menghubungi bekas kawan lelakinya yg actually seorang photographer yg mengambil gambar perkahwinan diaorg...jd sampai ke sudah gambar kawen pon xde...album pun xde..yg ada hanyalah gambar yg sempat diambil sebelum itu ataupun dr camera sendiri....

setelah itu si B langsung x amik kisah psl si A...makan minum si A langsung tak ambil peduli...boleh dikatakan tanggungjawab pd si A langsung tak dijalankan kecuali s**...itu lelaki mana boleh tinggal kan?? si A pulak terpaksa bertahan dengan segalanya...menangis tue usah diucap...boleh dikatakan hari2 dalam tangisan...

nak dijadikan cerita baru2 nie dia disahkan mengandung sebulan lbh...si B seperti biasa hanya buat bodo..baru2 nie terjadi pendarahan tetapi si B boleh salahkan si A di atas segalanya..padahal pendarahan mungkin disebabkan hubungan s** yg dia buat ataupun kerana si A terpaksa berjalan jauh dr tempat si B ke kampungnya...tekanan juga boleh menyebabkan pendarahan...ako pon sebenarnya hairan diatas kelakuan samada si B samada dia betul2 sayang pd si A dan anak dlm kandungan ataupun tidak.

sekarang si A terlantar dihospital disebabkan pendarahan yg masih tidak berhenti dan berkemungkinan besar akan gugur.....akhirnya mimpi ngeri tue dtg jugak kerana janin yg dikandung beberapa minggu telah sampai ajalnya..sedih pon tidak berguna..benda pon dah lepas..yg boleh cumalah bersabar, bersabar, bersabar dan terus bersabar..

Tuesday, September 7, 2010

Tester Pic

user posted image

Attached Image

Attached Image

Attached Image

Attached Image

Attached Image

Attached Image

Perfume Stock List

Stock List As 6/9/2010 (FOC Delivery With Every Purchase Of Ready Stock Perfumes - Big Size. Please SMS to 019-2594714 to place order.


For Men
Paul Smith Extreme 30ml RM85
Versace Au Fraiche 100ml RM190
Davidoff Coolwater Men 125ml RM160
Dunhill Desire Red 100ml RM160
Dunhill Desire blue 100ml RM130 (no box)
Bvlgari Black 75ml Tester RM160
Bvlgari Aqva 100ml Tester RM170
CK Eternity Men 100ml RM160
CK One 200ml Tester RM160
CK Be 200ml Tester RM160
FCUK For Him 100ml RM150
CK One Ltd Edt 100ml Tester RM140
CK One Summer 2010 100ml RM180
Ralph Lauren Polo Blue 125ml Tester RM190
Carolina Herrera Aqua Man 100ml Tester RM180
Banana Republic Pour Homme Classic 50ml RM110
Samba French Kiss For Men 100ml RM80
Azzaro Chrome 100ml RM180
CD Fahrenheit 100ml Tester RM230
Cigar by Remy Latour 100ml RM120
CD Homme Sport 100ml Tester RM230
Versus Blue Jeans 75ml RM110
Paco Rabanne UltraViolet 100ml Tester RM170
Dunhill Pure 75ml RM180

user posted image

user posted image

user posted image

For Women
Estee Lauder Pure White Linen Pink Coral EDP 100ml Tester RM240
Elizabeth Arden Green Tea EDP 100ml RM110
Dior Addict Shine 100ml Tester RM240
Dior Addict 2 100ml Tester RM240
CK Eternity EDP 100ml RM170
Miss Dior Cherie 100ml Tester RM240
Jeniffer Lopez Still 100ml Tester RM160
S. Ferragammo Incanto Shine 100ml Tester RM160
Paris Hilton EDP 100ml RM160
Banana Republic Pour Femme EDP Classic 50ml RM110
CD Poison EDT 100ml Tester RM260
CD Jadore L'absolu EDP 100ml Tester RM260
Givenchy eaumoiselle 100ml Tester RM230
Versus Red Jeans 75ml RM110
Harajuku Doll 10ml (Music/Lil Angel/Baby/Love) RM100 each. Take 1 set of 4 = RM350

user posted image

user posted image

user posted image

Mini Set (Consist of 1 Miniature, 50ml Shower Gel & 50ml After Shave)
Burberry London Men - RM90/per set incld postage

Kenzo L'Eau Par Kenzo Pour Homme Mini Set
5ml edt & 50 gram Perfumed Soap - RM60 incld postage


Miniatures For Men
Azzaro Chrome 7ml RM40
Carolina Herrera 212 Men 7ml RM42
Burberry Brit Men 5ml RM40
Burberry London Men 5ml RM40
Polo Double Black 7ml RM40
Polo Black 7ml RM40
Polo Blue 7ml RM40
Lomani El Paso 15ml RM40
Hermes Eau D'Orange Verte 7.5ml RM45
Lalique Encre Noir Pour Homme 4.5ml RM40
Lalique Pour Homme 4.5ml RM35
Lolita Au Masculin 5ml RM40
Dunhill D 5ml RM40
Burberry The Beat Men 4.5ml RM40


Miniatures For Women
Davidoff Coolwater Women 5ml RM40
Sarah Jessica Parker Covet 5ml RM40
Burberry Brit Women 5ml RM40
Burberry EDP Women 4.5ml RM38
Gwen Stefani Lamb 7ml/RM45
Davidoff Coolwater Wave Women 5ml/RM40
Bvlgari Jasmin Essentielle 5ml RM45
Bvlgari Rose Essentielle 5ml RM45
Marc Jacob Lola 4ml RM50
Paul Smith Women EDP 5ml RM40
Burberry Brit Sheer 5ml RM40
CH 212 Sexy 5ml RM45
Bvlgari Omnia Amethyste 5ml RM42
Bvlgari Omnia Crystalline 5ml RM42
Iceberg Fluid Women 4ml spray RM40
Anna Sui Dolly Girl On The Beach 5ml RM45
Gucci Flora 5ml RM40
Davidoff Coolwater Game Women 5ml RM40
Jennifer Lopez Still 5ml RM40
Sarah Jessica Parker Lovely 5ml RM40
Lalique EDP 4.5ml RM35
Lalique Le Parfum 4.5ml RM40
Lalique Amethyst 4.5ml RM40
Agent Provocature EDP 5ml spray RM45
Michael Kors Island Capri 15ml spray RM55
Marc Jacob Daisy 4ml RM50
Nina Ricci My Nina (Red Apple) 4ml RM40



Gift Set
Versace Dreamer Set
100ml EDT, Versace Traveller Organizer - RM220/set

Bvlgari BLV Pour Homme Set
50ml EDT, 75ml Shower Gel, 75ml After Shave Balm - RM220/set

Britney Spears Curious Set
100ml EDP, 100ml Shower Gel, 100ml Body Lotion - RM220/set

Thursday, September 2, 2010

berbuka puasa

ari Selasa kelmarin, ako dan hubby mengajak adik beradik yg lain berbuka puasa bersama ayah di rumah akak di Selayang..sekali sekala nak berkumpul beramai2 merapatkan silaturahim disamping nak melepaskan rindu pd ayah ketika dia masih ada..seronok mendengar suami tercinta yg abah makan bertambah nasi bila berbuka pose..slalunya ayah jarang bertambah nasi kecuali kalo bertandang ke rumah akak di Pantai Hillpark...makan kena dgn selera dia...di selayang semuanya on diet dan makanan beli...jarang masak...

bila skali skala makan beramai2 camnie, ako yg tgh mengandung yg asyik muntah bila makan, ok pulak ari tue..relax jew makan...baby pon tahu nak makan ramai2 yer?? hehehehe...ako pon hilang pantangnyer...makan sambal tumis petai udang, masak lemak tempoyak pucuk ubi+pucuk paku, tempoyak, ikan goreng, daging kari, daging rendang, ayam golek dan mcm2 lagi lah...mana tak kenyang perut!! laki ako dah risau ako makan main belasah...nasib baik air yg ako minum tue air gas zapple...tak kuat sgt gasnyer..kalo tidak hangin laki ako satu badan...

kesian pd akak ipar akak ako yg kena buatan suami sendiri...ako x sangka ada lg org zaman skang yg still amalkan ilmu hitam...kalo nakkan rumah, mintak elok2, bincang elok2..ini tidak, ada ke gie antonya benda yg bukan2..mula2 anto jin 6 ekor...lepas dah habis buang, dah berseri2 tgk mukanya...last2 dibuat nyer akak tue jadi busung plak...agaknya mmg niat dia nak buat sampai mati...sampaikan ke anak sulung pon dia anto benda...semata2 sbb benci anak sulung tue..anak2 yg lain tau plak sayang...

sepatutnya si suami yg memainkan peranan menjaga dan mendidik si isteri, ini suami plak yg buat dajal pd isteri...ako pon mcm x percaya tp bila tgk keadaan akak tue depan mata ako sendiri, mmg kesian...terseksa tgk keadaan dia...bila malam jew mesti sakit..ako w/pun mengandung tgk dia kejap...pastue akak ako suh blah dr bilik sbb takut kenan kat baby....

ako doa2kan semoga dia cepat sembuh dan ustaz tue boleh anto balik kat husband dia....

Friday, August 27, 2010

Read Al-Quran Online - link

pada sesiapa yg tiada masa baca al-quran dirumah dan nak baca di office atau dimana2 saja, bolehlah ke link di bawah..

*************

http://www.quranflash.com/en/quranflash.html

Tuesday, August 24, 2010

Checkup di KOHILAL

tepat pada jam 9am (Saturday, 21 August, 2010), ako dan suami bertolak ke Pusat Perubatan KOHILAL untuk maternity checkup. Berkobar2 rasanya sbb rs ako kali nie baby dah boleh kelihatan...tak mcm dulu..dulu cuma nampak kantungnyer aje...kali nie dh leh nampak baby..hubby pon bersemangat je nk tgk...

ako rasa seronok giler bila timbang berat turun 2kg...kekekekeke..time x ngandung usahkan 2kg, 0.05kg pon susah nk turun...kembang kempis kembang kempis hidung ako menahan keseronokan..tp bg hubby ako dia dh risau..berat turun takut jd pape kat baby..nak jd ape, sketnyer byk benda baby leh amik dr badan ako nie haaaaa...x payah risau sgt pon...huhuuhuhuhu.......

bila scan, nampak baby bergerak..rasa sedih+terharu+gembira+takut dan mcm2 lg perasaan bercampur baur...hubby ako pon sampai menitiskan airmata melihat baby yg bergerak dlm rahim ako....kata doc alhamdulillah baby sihat...insya Allah takde pape..tp ako tension sbb ako x nampak sgt..doc tolak monitor tue ke arah hubby ako..hangin ako satu badan!! katanya biar hubby yg tgk...tp laki ako sempat rakam video baby tuk ako...ako pon mengalir airmata bila tgk..tak sangka ada satu lg nyawa dalam jasad ako...ako bakal bergelar ibu...seronok rasanya..

tp dgn keadaan masyarakat skang nie ako jd takut..skang nie byk kes penculikan, pelacuran, keruntuhan akhlak and mcm2 lagi...ako dh jd takut untuk melahirkan anak ako di dlm masyarakat sebegini..tapi apa boleh buat? ako hanya mampu berdoa semoga anak ako nie akan menjadi seorang anak yg soleh/solehah, berpendidikan tinggi dan kuat pegangan agamanya dan juga menjadi anak yg patuh dan sayang pd kedua ibu bapa...AMIN!!

ako pon sebenarnya gementar bila nak jd ibu nie..selama nie cuma jd mak menakan jew pd 16 org anak sedara ako...pengalaman menjaga baby tue mmg dlm tangan arr..chewahhh!!! tapi nk jg anak sendiri nie hmmmmm........kena byk lg pengorbanan yg perlu dilakukan...xperlah...itu adalah pengobanan ibu bapa dan tanggungjawab terhadap anak...rezki anak pon Allah akan bagi..jd apa yg nak dirisaukan betul x? hmmmm...perjalanan masih jauh lagi..ako ada lg 6 bln lbh untuk belajar pape yg patut....semoga ako berjaya sebagai seorang ibu..AMIN!!

video

Thursday, August 19, 2010

10 weeks pregnancy

Arini genap kandungan ako 10 minggu....dah jd fetus rupanyer... :))

********************************************

Week Ten: Embryo is now a Fetus

You are 10 weeks pregnant. (eight weeks after conception)
  • From this week until birth, the developing organism is called a fetus.
  • The fetus is now the size of a small strawberry.
  • The feet are 2mm long (one tenth of an inch).
  • The neck is beginning to take shape.
  • The body muscles are almost developed. Baby has begun movement.
  • While still too small for you to feel, your little one is wriggling and shifting.
  • The jaws are in place. The mouth cavity and the nose are joined.
  • The ears and nose can now be seen clearly.
  • Fingerprints are already evident in the skin.
  • Nipples and hair follicles begin to form.
8weeks
8 weeks feet8 weeks handsThe unborn baby is now called a fetus. Though the fetus is constantly moving, you will not be able to actually feel fetal movement for several more weeks. All of the organs, muscles, and nerves are in place and beginning to function. As the hands and feet develop fingers and toes, they have lost their paddle like look. The touch pads on the fingers form and already have fingerprints.

During this week of pregnancy the crown to rump length of the fetus is 0
.9 inch to 1.2 inches (22 to 30mm), weight 0.07 ounce (2gm). They are now on the way to forming their testicles or ovaries, getting ready for the next generation. Until the ninth week of fetus development, the fetal reproductive apparatus is the same one for the both sexes. The head is still large and curves into chest.

Each week your uterus grows larger with the baby growing inside it. You may begin to see your waistline growing thicker by this time. A pelvic exam will detect that your uterus has grown from it's normal, size of your fist, to a little bigger than a grapefruit.


Puasa

hmmm...arini genap usia kandungan ako mencecah 10 minggu...tak sabar2 nak tunggu sampai 3 bln sbb kata org bila dah 3 bln, mabuk2 dan simptom2 yg menensionkan ako sepanjang 2 bln lbh nie akan hilang (harap2)...ako cuma sempat berpuasa selama 6 ari sahaja dan lepas tue start lah gastrik ako dah ngamuk...angin berderau2 dalam perut...loya dan muntah usah dicakapkan...kepala sakit uiiiiiiii.....yg ako tak tahan skali bila gastril ako tiada ubatnya....arrrggghhhhhh!!! slalunya kalo ako kena gastrik, hanya cucukkan sahajalah yg dpt menghilangkan sakit tuh..bukan cucuk lain eak?? cucuk ubat tahan sakit..tapi bila mengandung even doc pon x berani nak cucuk sbb ubat tahan sakit tue kuat katanya....takut jd pape kat baby...sepanjang ari ako terpaksa menahan sakit sampai tertdo punyalah tak tahan...laki ako apa lagi, sukanya lah sgt bila ako takleh pose....geram ako!!!

kalo masuk jumpa doc, lepas nie mmg ako takkan izinkan laki ako masuk skali..habis sume cite dibukanya..geram ako!!! teruklah ako lepas nie nak kena ganti pose nie..tp ramai yg kata sementara jew angin2 nie...dah 3 bln sok, hilang ler...nak tunggu 3 bln tuelah teramat seksanya..
angin nie membuatkan ako x selesa nak keje or even duduk..asyik rasa cam nk muntah...penat2 lari g toilet, muntah angin jew..hampeh!! buat penat ako lari 100m jew..toilet dahlah kena cross country...hishhh!!

susu, pedas2, sejuk2 sume dah takleh minum or makan..ako telan soya jewlah...kdg2 bubur ataupun makanan yg ringan2..makan berat sket mulalah gastrik ako dtg balik..skang nie pon ako tengah menahan diri dr muntah...adooyaiiii!! org kata mengandung best tp hakikatnya sakit atas sakit..tp itulah pengorbanan yg terpaksa dilalui..sedih bila mengenangkan anak yg tak mengenang budi..sakit perit ibu mengandung anak balas dengan tohmahan dan benci..hopefully bila dah 3 bln nanti semuanya dah ok..loya muntah dah takde, angin dah takde dan yg paling penting selera makan tue dtg balik..hehehehee....

lusa ako akan gie checkup di Pusat Perubatan KOHILAL...hopefully semuanya selamat dan sempurna..sabo, sabo.....hehehehe...

Puasa: Ulama tolak wanita kerja setengah hari

Apa pendapat anda??

********************************************
Puasa: Ulama tolak wanita kerja setengah hariKUALA LUMPUR 4 Ogos : Golongan
ulama menolak saranan Kongres Kesatuan Pekerja Di Dalam Perkhidmatan Awam
(CUEPACS) supaya kerajaan memendekkan waktu bekerja kakitangan wanita
kepada
setengah hari sepanjang bulan Ramadan.

Rata-rata mereka berpendapat cadangan itu menyusahkan dari segi
membantutkan urusan kerja malah ada yang melihatnya sebagai helah untuk
mengeksploitasi bulan yang mulia itu dengan curi tulang.

Alasan CUEPACS bahawa cadangan itu memberi peluang kepada kakitangan
wanita terutama yang tinggal di Lembah Klang pulang ke rumah lebih awal untuk
menguruskan rumah tangga termasuk juadah berbuka puasa, juga bagi mereka,
tidak boleh dipakai langsung.

Mufti Perlis, Dr. Mohd. Asri Zainal Abidin berkata, cadangan itu amat tidak
praktikal dan berharap kerajaan mengambil pandangan pelbagai pihak
sebelum mempertimbangkannya.

Tiada ajaran yang menyatakan perlu menangguhkan kerja hanya untuk
berbuka puasa sebaliknya terdapat penekanan kepada pentingnya
mengutamakan amal ibadat, katanya ketika dihubungi di sini, hari ini.

Tambahnya, lebih elok jika diberi saranan untuk membaca kitab suci
al-Quran sekali gus dapat menambah pahala dan terus bekerja untuk
meningkatkan produktiviti.

Semalam, Presiden CUEPACS, Omar Osman menyarankan supaya kerajaan
memendekkan waktu bekerja kakitangan wanita kepada setengah hari
sepanjang Ramadan yang dijadualkan bermula 14 September ini.

Alasannya, keadaan lalu lintas yang sesak ketika bulan puasa mendedahkan
mereka dengan risiko kemalangan selain bebanan tanggungjawab mengurus
anak serta persiapan menyediakan juadah berbuka.

Sementara itu, Timbalan Mufti Pahang, Datuk Abdul Rahman Osman berkata,
agama tidak pernah membezakan cara bekerja sepanjang Ramadan dan
bulan-bulan lain.

Tiada dalil di dalam Islam yang menyatakan perlu memendekkan masa bekerja
semasa bulan puasa semata-mata untuk menyiapkan juadah berbuka.

Cuma ada hadis yang membolehkan seseorang itu meringankan sedikit
beban tugas tetapi tidaklah sehingga menyukarkan pihak lain, jelasnya.

Beliau berkata, pendekatan seharusnya dibuat dengan memendekkan
sedikit masa bekerja untuk golongan wanita.
Kalau kelepasan selama satu atau dua jam itu bolehlah tetapi tidaklah
sampai setengah hari.

Tetapi waktu mereka ini perlu diganti dengan masuk kerja lebih awal,
katanya.

Pendakwah bebas Mohd. Daud Che Ngah pula menyamakan cadangan
itu dengan cubaan melarikan golongan wanita dari medan perang.

Mengapa hendak diberi kelonggaran pulang awal kepada mereka dengan
alasan menyiapkan juadah berbuka puasa dan meninggalkan golongan
lelaki bekerja keras di pejabat, ujarnya.

Thursday, August 12, 2010

Baby Tembam Sedunia....

Pemenang bagi kategori Bayi Paling Tembam.rasa cam nak geget2 jew!!

jeng jeng jeng~~

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket

Photobucket


Salam Ramadhan!!!

Salam Ramadhan diucapkan kepada semua kengkawan yg beragama Islam..best kan? dapat bersahur, berbuka, solat tarawikh dan berdoa dan berniat sesuatu agar dimakbulkan di bulan Ramadhan yg berkat ini...di waktu inilah semua org Islam, lelaki dan wanita dapat berjemaah bersama2 menunaikan solat tarawikh beramai2...berdoa bersama2 dan menerima pahala yg berganda..diharap di bulan yg mulia ini amalan, ibadat dan doa kita diterima dan dosa2 kita diampuni..

bagi ako bulan puasa tahun nie merupakan bulan puasa yang paling best sbb ako telah pon berbadan dua, bermakna berbuka dan bersahur adalah untuk dua org..ramai yg menasihati ako untuk berbuka sekiranya tidak tahan untuk berpuasa kerana bimbangkan bayi dalam kandungan..pada ako, "try my best" adalah the only jawapan yg ako boleh bagi sbb kalo boleh ako taknak tinggalkan pose sbb tak larat nak ganti..sedangkan nak ganti pose yg 4-5 ari pon seksa giler..inikan plak nak ganti pose byk2 ari ni...huhuhuhuuhuhu..tidak ku mampo!! tp ako akan cuba yg terbaik..cuba untuk menahan..tp kalo dah sampai tahap yg mmg takleh nak menahan kelaparan ataupun muntah, terpaksalah berbuka dan terpaksalah mengganti...nak wut cane kan? chaiyuk! chaiyuk! pose! pose! hehehehehehe....

arini ako cube untuk download sume surah al-quran tuk pendengaran di opis dikala membuat kerja ataupun dikala tak buat keje..kekekekkee....bosan siot kat opis..at least dengar surah2 nie boleh buat hati damai sket..dengar sambil mengikut membaca..kekdg nak baca sendiri dekat rumah takde masa..so, inilah masanya dan caranya untuk kita menebus balik ketiadaan masa dirumah untuk membaca al-quran...dari kita dengar lagu2 yg ntah pape di bulan pose nie kan? tol x??

berita mengejutkan ako dpt dr sepupu ako di kampung..adik bongsu pada sedara yg duduk depan rumah dikampung ako dh meninggal...innalillah...padahal dia tue muda lagi..anak pon kecik2 lg..kesian pd yg bongsu yg xtau pape..meninggal dalam tdo tanpa sesapa sedari...berkemungkinan besar disebabkan jantung tp kita tunggu jelah keputusan dari pihak hospital..itulah lumrah...ajal maut ditangan Allah x kira usia muda ataupun tua..bila dah sampai seru, sesapa pon x dpt menghalang..nak balik ziarah jauh, arwah pon dah selamat dikebumikan...ako cuma boleh sedekahkan al-fatihah dan yassin saja dr KL nie..tapi kita sbg hamba Allah haruslah beringat supaya beribadah seperti esok akan mati...btol x?

nnti lepas ako dh habis download sume surah2 tue, ako akan try upload di blog ako nie untuk kita berkongsi bersama2...agar sume org leh dgr dan mengaji dimana saja kita berada....

Why Muslim? A Very Good Read.....

whymuslim


whymuslim

whymuslim

whymuslim

whymuslim

whymuslim

whymuslim

whymuslim

whymuslim

whymuslim

whymuslim

whymuslim

whymuslim

whymuslim


Wednesday, August 11, 2010

Keutamaan Ramadhan dan beberapa perkara yang membatalkan puasa.

Dipetik dari salah satu website di internet. Sekadar sebagai ilmu yang boleh dipelajari..

*************************************************************************


Keutamaan Ramadhan dan beberapa perkara yang membatalkan puasa.

Oleh:Yussamir yusof Aljohori
Timbalan Amir 1 Insititusi Usrah
Universiti
Multimedia Cyberjaya

*Artikel ini ditulis untuk risalah jumaat pada minggu lepas tetapi disebabkan ada masalah teknikal,artikel ini boleh diperolehi pada hari jumaat ini.Harap maklum.

Firman Allah:

“Wahai orang-orang yang beriman! Kamu diwajibkan berpuasa sebagaimana diwajibkan atas orang-orang yang dahulu daripada kamu, supaya kamu bertaqwa.”[1]

Ramadhan sudah mendekati kita,kira-kira lagi seminggu semua umat islam di Malaysia akan menyambut kedatangan Bulan Ramadhan yang mulia.Pada bulan Ramadhan terdapat satu kewajiban yang Umat Islam perlu laksanakan iaitu berpuasa selama satu bulan berturut-turut.Namun persoalannya adakah kita sudah bersedia untuk mengharungi ujian dan cubaan pada bulan Ramadhan?

Ada yang bergembira dan tidak kurang juga yang mengeluh dengan kedatangan bulan Ramadhan ini.Namun perlulah kita ingatkan bahawa pada bulan Ramadhan ini terdapat pelbagai keutamaan yang Allah sediakan keatas hamba-hambanya yang mentaati perintahnya untuk berpuasa..Didalam bulan Ramadhan Allah telah menjanjikan akan membalas setiap kebaikan hambanya dengann 10 kali ganda pahala berbanding pada bulan-bulan yang lain.Selain itu Allah memuji-muji hambanya yang berpuasa semata-mata untuk Dia dengan mengatakan bahawa bau mulut-mulut hamba-Nya yang berpuasa sama dengan bau minyak Kasturi.[2]

Antara keistimewaan lain pada bulan Ramadhan adalah:

  1. Pada bulan Ramadhan diturunkan Al-Qur'an sebagai petunjuk bagi umat manusia dan berisi keterangan-keterangan tentang petunjuk dan pembeza antara yang haq dan yang bathil.
  1. Pada bulan ini disunatkan shalat tarawih, yakni shalat malam pada bulan Ramadhan, untuk mengikuti jejak Rasulullah, para sahabat dan Khulafaur Rasyidin.Ini berdasarkan Sabda Nabi SAW:

"Barangsiapa mendirikan shalat malam Ramadhan kerana iman dan mengharap pahala (dari Allah) niscaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu." [3]

  1. Pada bulan ini terdapat Lailatul Qadar (malam mulia), iaitu malam yang lebih baik daripada seribu bulan, atau sama dengan 83 tahun 4 bulan. Malam di mana pintu-pintu langit dibukakan, do'a dikabulkan, dan segala takdir yang terjadi pada tahun itu ditentukan.Berdasarkan Sabda Nabi SAW:

“Barangsiapa mendirikan shalat pada Lailatul Qadar kerana iman dan mengharap pahala, dari Allah niscaya diampuni dosa-dosanya yang telah lalu."[4]

  1. Pada bulan ini pintu-pintu Syurga dibuka, pintu-pintu Neraka ditutup dan para syaitan diikat.[5]

Disamping mengejar keutamaan-keutamaan tersebut,kita juga perlu menjaga beberapa perkara agar puasa kita tidak terbatal dengan sia-sia.Antara perkara yang telah jelas di dalam Quran adalah tidak boleh bersetubuh di siang hari,makan dan minum dari terbit sehingga terbenamnya matahari[6].Selain daripada 3 perkara tersebut para Ulama telah meluaskan perbahasannya kepada beberapa lagi perkara yang dapat membatalkan puasa,antaranya:

  1. Mengeluarkan mani dalam keadaan terjaga kerana onani, bersentuhan, ciuman atau sebab lainnya dengan sengaja. Adapun keluar mani kerana mimpi tidak membatalkan puasa kerana keluarya tanpa sengaja.
  2. Keluarya darah haid dan nifas. Apabila seorang wanita mendapati darah haid, atau nifas batallah puasanya, baik pada pagi hari atau petang hari sebelum terbenam matahari.[7]
  3. Sengaja muntah.[8]
  4. Murtad dari Islam (semoga Allah melindungi kita darinya,perbuatan ini menghapuskan segala amal kebaikan ).Ini berdasarkan Firman Allah :

“Seandainya mereka mempersekutukan Allah(murtad), niscaya lenyaplah dari mereka amalan yang telah mereka kerjakan.”[9]

Akhir sekali penulis memetik kata-kata Syeikh Abdul Aziz Bin Baaz(mantan Mufti Arab Saudi) :

Di dalam bulan puasa seorang Islam dilatih mengawal diri daripada berlebih-lebihan, seperti mengawal diri daripada keinginan memuaskan syahwat (di siang hari). Mengawal diri jugamemiliki banyak faedah baik dari aspek kesihatan maupun ke arah kerohanian. Di antara faedahnya adalah seorang Muslim akan merasai kelaparan yang dilalui oleh seorang Muslim lain yang tidak memiliki makan atau minum yang mencukupi sebagaimana yang dihadapi oleh saudara-saudara kita di Afrika.

WaAllah Alam..

Thursday, August 5, 2010

Hotel Istana

ako skang nie berada di lobby hotel istana sambil menikmati ketenangan yg dh lama xde...rehat2 di sofa empuk sambil membuka laman web dan melihat pelbagai kerenah dan telatah dari pelbagai kaum dan bangsa...yg ako dpt saksikan mmg ramai mat2 salleh and arabian yg stay dekat sini..dalam pd masa yg sama ako tertanya2 bila plak turn ako nk gie jalan2 ke oversea..kalo takat oversea Sabah and Sarawak pon xpe..janji dapat jalan2 rehatkan fikiran...kalo ikutkan dgn perut yg makin lama semakin boyot, perkataan "bekerja" tue dah jd perkataan yg paling x suka ako dengar..mungkin kerana kandungan, mungkin kerana kerja tue sendiri, mungkin kerana individu di tempat kerja ataupun mungkin kerana bermcm mungkin lagi...

beberapa hari menghadiri training nie membuatkan setiap hari itulah ako sakit pinggang, sakit perut dan sakit kepala...lama sangat duduk dh mcm menggerutu dah bontot...nak dijadikan malam sblm training tue ako kena cirit birit n muntah2...ingatkan pagi tue malas dah nak gie training..hopefully dapat postpone, tp skali kena bayar daaaaaa....kalo cancel...sakit tak sakit, larat tak larat terpaksalah jugak mengharungi sesi training dgn keadaan badan yg begitu lemah...byk plak latihan kena buat plak tue...adoyaaiiiii.....sabo je lah..tp ok gaklah...dapat belajar benda baru dan kenal kawan2 baru dr CyberSecurity....nasib baik tutornyer mmg mat salleh, kalo dpt si navin dr India tue, silap2 hb ako kena slow rewind apa yg dia ckp...dgn slang india yg begitu menusuk kalbu dan percakapannya yg sepantas kilat.....penat jugaklah telinga ako nk tangkap apa yg dia ckp..dahlah ada exam plak tue..nasib baik lepas...yg training nie xde exam, nasib baik...dahlah otak dh tepu..kekekekkeke...

bila dah beberapa hari x masuk keje g training nie rasa seronok plak sbb x payah memandang muka2 plastik and talam dua muka, lidah bercabang nih....rasa relax n enjoy je...minggu depan ako masuk keje balik mesti kepala otak ako berserabut balik...hmmmmmm...biarlah org2 dekat opis membiasakan diri dgn ketiadaan ako untuk buatkan sglanya tuk diaorg..pandai2lah pasnie simpan benda2 sendiri, cari benda2 sendiri...jadilah administrator sendiri...buatlah semua sendiri..bila ako dh takde nanti, takdelah diaorg pening kepala kan? Audit nanti, pandai2lah korang nak hidup update semua document sendiri, coordinate audit session sendiri dan semuanya sendiri...kan ada org yg terror dekat opis kan? ako nie bukannya membantu sgt pon kan? ada ako kesah?????????????????????

sakit dan mengah perut ako kat lobby nie menantikan laki ako yg tak kunjung tiba..nak naik teksi mcm2 alasan plak yg dia kasi..ngeee!!!! bila nak sampai nieee!!!!!!!!!!!!!!!! addooyyaaiiiii!!! penat!!!

pape pon sbg penutup kata "BERKHIDMAT TUK NEGARA!!!!".....ahahahahahah!!!